Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014

O Spike Jonze σπούδασε ελληνικό κινηματογράφο

Είδα μια ταινία σχετικά πρόσφατα, Το Κυνήγι του Βίντερμπεργκ, εκ Δανίας ορμώμενο. Καθώς προσπαθούσα να ξεπεράσω τη γαματοσύνη της, σχεδόν αναπόφευκτα πέρασαν από το μυαλό μου και τα δικά μας τα ζωντόβολα. Τίποτα μωρέ, κάτι Λάνθιμοι, κάτι Οικονομίδηδες, κάτι Παπακαλιάτες. Και λέω, πρόσεξε να δεις τώρα τι γίνεται. Οι Δανοί παίρνουν ένα απλό κοινωνικοδραματικό σενάριο, βάζουν πέντε καλούς ηθοποιούς και κάνουν ταινία. Οι δικοί μας παίρνουν ένα κοινωνικοδραματικό σενάριο, βάζουν πέντε ανωμαλίες και κάνουν κωμωδία. Αυτή είναι η διαφορά μας. 

Βέβαια, το να ξεκινήσεις να κάνεις μια δραματική ταινία έχοντας όλες σου οι ενέργειες στοχευμένες στο δράμα, από σενάριο, καστ, μουσική, σκηνικά, φωτογραφία, δεν ξέρω και 'γω τι άλλο, και τελικά να σου βγαίνει αβιάστα και χωρίς προμελέτη μία από τις καλύτερες κωμωδίες, είναι πραγματικό ταλέντο. Δηλαδή, δημιουργείς κωμωδία χωρίς να έχεις βάλει εκ προθέσεως κανένα κωμικό στοιχείο. Δεν ξέρω αν το έχετε καταλάβει αλλά έχουμε εφεύρει ένα νέο κινηματογραφικό είδος, την κωμωδία εξ αμελείας. Υπάρχει κανένα άλλο γατάκι σκηνοθέτης του εξωτερικού που να μπορεί να το κάνει αυτό?

Κι όμως υπάρχει. Ο Spike Jonze. O άνθρωπος αυτός, αυτό το ταλέντο, μπορέσε να εφαρμόσει ελληνικό κινηματογράφο στην ταινία του Her. Μιλάμε για ένα μάγο που έκανε τα πάντα για να περάσει η ταινία του στη συνείδηση του κοινού ως ερωτικό δράμα. Καμία αστεία ατάκα, ψυχοπλακωτική μουσική, δραματική έκβαση σεναρίου, ενοχλητικά κοντινά στη μάπα του πρωταγωνιστή να ατενίζει το υπερπέραν ή να κλαίει. Κι όμως βγήκε κωμωδία. Το παιδί αυτό είναι δικό μας, τέλος.

Και τώρα περνάμε στο δικό μου δράμα. Ήταν την Κυριακή που μας πέρασε, αναγνώστη, και όπως θα τα θυμάσαι, έξω πολύ κρύο, μέσα περίπου ζέστη, και είμαι έτοιμη να ζήσω μια από τις αγαπημένες μου χειμερινές στιγμές. Μπαίνω στο Imdb, βλέπω το Her, βλέπω drama-romance-sci-fi, βλέπω καλή βαθμολογία και βάζω. Τι μπορεί να πάει στραβά δηλαδή με ένα ερωτικό δράμα που έχει καλή βαθμολογία? 

Aπό δω και πέρα ξεκινάνε τα σπόιλερ και η διασκέδαση.

1) Ο Θίοντορ αγοράζει ένα λειτουργικό σύστημα τεχνητής νοημοσύνης με γυναικεία φωνή: Και αρχίζει μαζί του τις κουβεντούλες. Τι κάνεις και τέτοια.

2) Ο Θίοντορ βγαίνει ραντεβού με μια γυναίκα: Στο τέλος της βραδιάς την απορρίπτει γιατί δεν είναι έτοιμος για παρακάτω.

3) Στα καπάκια κάνει σεξ με το λειτουργικό: Nαι.

4) Το επόμενο πρωί ο άνδρας ο σωστός ο Θίοντορ ξεκαθαρίζει τα πράγματα: Λέει δηλαδή στον υπολογιστή του ότι δε νιώθει έτοιμος για παραπάνω δέσμευση.

5) Το λειτουργικό αρχίζει να αναπτύσσει συναισθήματα: Tρυφερά και ερωτικά. Για τον Θίοντορ. O οποίος παρά τις αρχικές του αντιρρήσεις για οποιαδήποτε δέσμευση, τελικά ενδίδει γιατί το λειτουργικό είναι πολύ καπάτσικο να πούμε.

6) Kατασταλαγμένος και έχοντας πλέον σχέση ο Θίοντορ παίρνει τα πάνω του: Συνταντιέται με την πρώην γυναίκα του και τελικά υπογράφει τα χαρτιά του διαζυγίου, τα οποία μέχρι τότε αρνιόταν πεισματικά να υπογράψει.

7) To λειτουργικό αρχίζει τις ζήλιες: Μετά τη συνάντηση του Θίοντορ με την πρώην, διαισθάνεται ότι κάτι δεν πάει καλά και αρχίζει τα παράπονα -κρατηθείτε- ότι πλέον δεν κάνουν τόσο συχνά σεξ.

8) Το λειτουργικό αποδεικνύεται εξαιρετικά ανοιχτόμυαλο: Σε μια προσπάθεια να σωθεί αυτή η σχέση, καλεί μια γυναίκα με σάρκα και οστά, η οποία θα παριστάνει ότι είναι και καλά το λειτουργικό, για να κάνει σεξ με τον Θίοντορ.

9) Ο Θίοντορ δε θέλει να κάνει σεξ με την πραγματική γυναίκα η οποία βρίσκεται μπροστά του ημίγυμνη: Γιατί του φαίνεται παράξενο. Ναι, αυτό είναι που του φαίνεται παράξενο του Θίοντορ.

10) Ο Θίοντορ κανονίζει εκδρομούλα για τα δυο τους: Το ταξίδι κυλάει ρομαντικά μέχρι που πιάνει το λειτουργικό στα πράσα να συζητάει με ένα άλλο λειτουργικό. Κι όπως θα περίμενε κανείς, ναι, ζηλεύει.

11) Μπαίνουν ψύλλοι στα αυτιά του Θίοντορ: Και εδώ περνάμε στην καλύτερη σκηνή της ταινίας. Αποφασίζει να το ρωτήσει αν μιλάει και με άλλους ανθρώπους ή λειτουργικά για να πάρει την απάντηση ότι μιλάει με άλλους 8.316. Και η κορύφωση του δράματος. Το ρωτάει αν είναι ερωτευμένο και με κάποιον άλλον. Ναι, απαντάει, με άλλους 641.

12) Τελικά το λειτουργικό εγκαταλείπει τον Θίοντορ: Αυτός σπάει και σε μια στιγμή απόλυτης ειλικρίνειας, σαν να μην έφταναν όλα όσα ζήσαμε μαζί του, λέει στο λειτουργικό την καλύτερη ατάκα της ταινίας "Όπως αγάπησα εσένα, δεν αγάπησα καμία άλλη".

Λυτρωτικό τέλος ταινίας: Aποδεικνύεται ότι το λειτουργικό αυτό που μπήκε στη ζωή του Θίοντορ και τον σάρωσε ερωτικά, δεν τον έκανε πιο φρικιό απ' ότι ήταν. Σε τελική ανάλυση του έκανε καλό. Γιατί μετά από όλα αυτά ο Θίοντορ, λογικός όσο ποτέ, βγάζει μεγαλείο ψυχής ζητώντας συγγνώμη από την πρώην γυναίκα του για τον πόνο που ενδεχομένως να της προκάλεσε. 

Ρε Spike, ρε αγόρινα μου, γιατί δεν είπες ότι μαθήτευσες δίπλα στους δικούς μας, τουλάχιστον να το περιμένω ότι θα κουφαθώ τελείως με την πάρτη σου? Βέβαια, μην τα ισοπεδώνουμε όλα, αν ήταν στα χέρια του Οικονομίδη, αυτή η ιστορία θα πήγαινε σε γάμο. Ο Παπακαλιάτης, από την άλλη, πρωτοπόρος όπως πάντα, θα γινόταν ο αντίζηλος του Θίοντορ. Δυο άνδρες, ένα λειτουργικό. Ο Λάνθιμος, βέβαια θα ήταν ο πιο κατάλληλος. Τραγικό φινάλε με λειτουργικό και Θίοντορ να μαθαίνουν ότι είναι αδέρφια.

Λοιπόν η φάση με τον Spike μου θυμίζει τη φάση με τον Οικονομίδη, η οποία με τη σειρά της μου θυμίζει τη φάση με τον Καρβέλα, που έγραφε τραγούδια στη χέστρα και τα αποθέωνε ο κοσμάκης. Θα θελα να ξερα ποιο βλαμμένο βαθμολόγησε αυτήν την παπάρα με 8,5 στο imdb. Θα θελα επίσης να ξερα ποιο βλαμμένο παρακολουθεί εκείνον τον μπούλη τον Κοντοπίδη. Τέλος, θα ήθελα να ξερα αν αυτή η ανάρτηση, αυτή συμπαντική κουκκίδα ενάντια στη μαλακία του κινηματογράφου, σας έπεισε τελικά να δείτε Το κυνήγι του Βίντερμπεργκ. Γιατί αυτός ήταν ο πρωταρχικός σκοπός μου. Τα ποπ κορν κερασμένα από μένα.

19 σχόλια:

  1. Respect. Αυτό που δεν σχολίασες και μου έκανε εντύπωση είναι το εξής: Κάπου στην αρχή της ταινίας, ακούγεται ένα κρώξιμο, και μετά από λίιιγο ψάξιμο, οι υποψίες μου επιβεβαιώθηκαν. Ήταν η Scarlett. Αυτή την κοπέλα για ποιο λόγο την βάζουν να τραγουδάει;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όντως, η hotline και αταίριαστη στην περίσταση φωνή της Scarlett ήταν ένα ακόμη παρατράγουδο. Μην αναφέρω και την ερμηνεία του Joaquin που ποτέ δε με απογοητεύει ως ατάλαντος ηθοποιός. Ασχολήθηκα όμως μόνο με τον Spike γιατί θεωρώ ότι έκλεψε την παράσταση μέσα από τα χέρια τους.

      Διαγραφή
  2. Να σου πω την αλήθεια εμένα με έπεισες να δώ αυτό με το λειτουργίκο!
    θές το επάγγελμα?θές η έμφυτη ανωμαλία μου?θές οτι τα περιέγραψες μάλλον με πιο ενδιαφέροντα τρόπο απ'ότι τα δείχνει στη ταινία? δε ξέρω τι έιναι αλλα εγώ έχω δρομολογήσει την προβολή της!

    ΥΓ. πίσσα και πούπουλα στον κοντοπίδη και στους θαυμαστές του!
    --Σαλιάγκι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα σ' αφήσω, Σαλιάγκι, να βγεις εκεί έξω και να κάνεις τα λάθη σου γιατί μόνο έτσι θα μάθεις. Κάνε την επανάσταση σου, δες την ταινία, μόνο μην πεις ότι δε σε προειδοποίησα. Η αγκαλιά της Ναμνάιρας θα είναι εδώ για να σε παρηγορήσει μετά που θα έχουν γίνει τα νεύρα σου κρόσσια με τον Spike και τις μαλακίες του!

      Διαγραφή
  3. Εμένα πάντως με έψησες να δω το her.
    "Αγαπητό Μακ, δε θέλω δεσμεύσεις, μόνο τη θύρα usb σου θέλω" χαχαχαχαχα πρέπει να έχει όντως τρελό γέλιο.

    Πάντως αν το λειτουργικό δεν έχει μάνα ο Παπακαλιάτης θα αρνηθεί να παίξει στην ταινία!

    Γενικά έχω παρατηρήσει ότι μεγαλύτερη βαθμολογία έχει ένα ερωτικοδραματέτοιο τόσο χειρότερη ταινία είναι

    Πρόεδρας ΑΠΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πρόεδρε, επειδή ψήθηκες κι εσύ να δεις το Her, θα πετάξω το τελευταίο μου χαρτί. Υπάρχουν σκηνές που ο πρωταγωνιστής κοιτάει τη συσκευή και λίγο πριν επικοινωνήσει με το λειτουργικό, εκδηλώνει το γνωστό ερωτικό τρακ που συνηθίζεται στις αρχές μιας σχέσης. Είσαι σίγουρος ότι θα αντέξεις τέτοια εμβάθυνση στο συναίσθημα?

      Διαγραφή
    2. Ειδικά τώρα είμαι ακόμα πιο πεπεισμένος ότι θα τη δω. Ήδη έχει κατέβει, σύντομα θα βγάλω αφρούς από τα ματιά. Αναμένω!!!

      Πρόεδρας ΑΠΙ

      Διαγραφή
  4. Πλάκα πλάκα έβαλες σκοπό να την κάνεις επιτυχία αυτή την ταινία και νομίζω ότι τα πας πολύ καλά... Εγώ θα τη δω και να τρώω πολύ ποπ κορν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εμένα πάντως τα ποπ κορν μου δείχνουν ότι πάλι στο φαγητό είναι το μυαλό σου! (χαχα αυτό σου το χρωστούσα)

      Διαγραφή
  5. Το κυνήγι το δα οταν πρωτοβγήκε,και ο πρωταγωνιστής ειναι ο Al Pacino της Δανίας.Τον είχα πρωτοδεί σε ενα αλλο Δανικό φιλμ που έκανε τον αντιστασιακό στην Δανία και δολοφονούσαν τους προδοτες που συνεργάστηκαν με τους Ναζί.

    Τότε που η ΕΡΤ εβαζε ταινιάρες τις καθημερινές και στις εθνικές γιορτες δεν έβαζε Καρέζη,Καζάκο και dancing with the stars.

    Τον αδικείς τον Οικονομιδή,στην παραφροσύνη της ελληνικής οικογένειας και ειδικότερα στα χαμηλά στρώματα της, μπορεί να βγαζει γέλιο η υπερβολή αλλα και πικρές αλήθειες.

    Κλαίω με έργο και περιγραφή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο Mikkelsen είναι ηθοποιάρα, έχω ψαχτεί να δω κι άλλες ταινίες του. Δε διαφωνώ ότι ο Οικονομίδης βγάζει πικρές αλήθειες αλλά η μαγκιά είναι να μου τις σερβίρει χωρίς καραγκιοζιλίκια.

      Και τώρα στα δικά μας. Τώρα τελευταία διασκεδάζω πολύ με τις επιτυχίες και τα βίντεοκλιπ του Σταμάτη Γαρδέλη του Μονακό http://www.youtube.com/watch?v=ritiOiCvtzg

      Για να κλείσει αυτός ο κύκλος καψίματος, μου απομένει να ακούσω και λίγο Jordy.

      Διαγραφή
    2. Αυτή την εποχή ζω την νιότη που απέρριψα μεγαλώνοντας,όμως το σταρ ήρθε να μου υπενθυμίσει τι έχανα τόσα χρόνια.

      https://www.youtube.com/watch?v=NaFWwTKkeQw

      Σε παρακαλώ κοίτα την κωλομπαρού χωρίς κοπτηρές και σπέσιαλ κρέντιτ ο συνοδός με φόρμα και σακάκι!

      Απο τον ιδιο σκηνοθέτη του old boy που μαζί με το lady vengeance και το Mr vengeance εχει μια άτυπη τριλογία.To lady vengeance θα το λατρέψεις.Ισως και να θες να ταυτιστείς.

      Α και να ξερεις...χορευω ΣΟΥΡΙΚΑΤΕΣ!

      Διαγραφή
    3. Έτσι Monsieur δώσε τροφούλα στη Νamnaira! Aπό τη στιγμή που δεν είναι καλοκαίρι και δεν μπορείς να παίξεις ρακέτες, λογικό να χορεύεις σουρικάτες. Έπρεπε να βρεις το χειμερινό αντίστοιχο χόμπυ.

      Πού τους βρήκες τους μυστικούς της αγάπης βρε απίστευτε ηδονιστή? Με κατέστρεψες. Τη Lady vengeance θα τη δω, αν δεν είναι καλή θα σε κάνω ανάρτηση.

      Διαγραφή
  6. Γεια σου λατρεμένη Ναμ.

    Θάνατος στους μεταφραστές των τίτλων των ταινιών. Το Her το βγάλανε στα ελληνικά Δικός της, εντάξει αυτό πάει και έρχεται, το How I Live Now το βγάλανε Σ' αγαπω, πραγματικά ντρεπόμουν να δω μια ταινία με τέτοιο όνομα.

    Στην Ελλάδα αν δεν είσαι αριστερός ή τουλάχιστον κάποιος με αριστερό πρόσημο δεν είσαι καλλιτέχνης, αυτό καρκίνωμα μας κρατάει χρόνια πίσω, σε μια χώρα που δεν έχει δει τίποτα τα τελευταία 30; χρόνια λόγικό είναι να είμαστε ακόμα κολλημένοι στους αγώνες κατά της χούντας και δείνα του εμφυλίου. Αλλά εντάξει ας πάμε λίγο παρακάτω, ας δούμε και κάτι καινούριο, κάτι άλλο... Για να μην αναφέρω τον κινηματογράφο των τηλεοπτικών, αυτοί οι άνθρωποι ότι και να κάνουν όπου και να παίξουν φωνάζουν, φωνάζουν, φωνάζουν και μερικές φορές φωνάζουν.

    Ελληνικές ταινίες της δυσλειτουργικής οικογένειας. Κυνόδοντας, Miss Violence, Σπιρτόκουτο, Οξυγόνο κτλ κτλ
    Κορεάτικες ταινίες δυσλειτουργικής οικογένειας. I m a cyborg and that s OK, Thirst, Madeo, Pieta

    Πάντως ο Βίντερμπεργκ δεν είναι τελείως άγνωστος στην Ελλάδα, είχε αναφερθεί σε ένα επεισόδιο της σειράς Κωνσταντίνου και Ελένης όπου τα ζευγάρια είχαν πάει να δούνε ταινία και ο αναρχοκουλτουριάρης είχε διαλέξει την Οικογενειακή Γιορτή. ''Γυρισμένη με την κάμερα στον ώμο''

    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Aγαπημένε μου Νικοτινένιε, είμαστε απαράδεκτοι στις μεταφράσεις των τίτλων, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Βέβαια, το καλύτερο που έχω ακούσει το έχει κάνει η Τουρκία στην ταινία Τhere's something about Mary που τη μετέφρασε ως "Ah Mary Vah Mary". Από αυτό παίρνω λίγη δύναμη ότι υπάρχουν και χειρότερα.

      Από τις κορεάτικες ταινίες που αναφέρεις δεν έχω δει καμία. Βασικά, από Κορέα έχω δει μόνο το Oldboy. Να υποθέσω ότι τις έβαλες συγκριτικά με τα δικά μας τα χάλια?

      Μα για πόσες μπάτσες είναι αυτός ο Ρώμας? Ήθελε να μας δείξει ότι ξέρει το δόγμα 95 και επέλεξε το περιβάλλον της σαπιοσειράς του για να το κάνει?

      Φιλάκια!

      Διαγραφή
  7. Δε σε πήρα στα σοβάρα, νόμιζα ότι υπερβάλλεις... Ζητώ συγγνώμη. Το μόνο που έχω να πω για να δικαιολογήσω τον εαυτό μου είναι ότι πήγα με πρόσκληση, τσαμπέ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κύριε Χρήστο, από τη στιγμή που μπαίνω στον κόπο να κάνω ολόκληρη ανάρτηση επί του θέματος οφείλεις και πρέπει να με πάρεις στα σοβαρά!

      Θα πω λοιπόν, καλά να πάθεις, ίσως να ήταν αυτή η τιμωρία σου για κάτι καμώματα του στυλ "ο Χρήστος ήταν εδώ", τα οποία δε σου κρύβω ότι μου έμπηξαν μαχαίρι στην καρδιά.

      Διαγραφή
  8. Καλά, εγώ σίγουρα δε θα δω την ταινία με το λειτουργικό. Τόσες ταινίες υπάρχουν που δεν έχω προλάβει να δω και που υπάρχουν καλές πιθανότητες να μετρήσουν, δε θα χαλάσω χρόνο για μια τέτοια χαζομάρα.
    Γενικά, πάντως, η ανθρώπινη δημιουργικότητα και τα προϊόντα της, από τα διαμάντια μέχρι τα σκουπίδια, δεν έχει εθνικότητα. Μια χαρά μαλακίες βγάζει και ο υπόλοιπος πλανήτης, μια χαρά ταινίες βγάζουμε (ή τουλάχιστον βγάζαμε μέχρι σχετικά πρόσφατα) και εμείς.

    Και επειδή ένα ακόμα ζήτημα είναι και το επίπεδου του κοινού (και όχι μόνο του δημιουργού), το κοινό και στον υπόλοιπο ("πολιτισμένο" ή και μη) κόσμο είναι, όπως και εδώ, (και παρακαλώ να μην παρεξηγηθώ ότι θεωρώ εαυτόν κάποια ελίτ) κοινότατο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Akhlut μου, γενικά μιλώντας η ανθρώπινη δημιουργικότητα σίγουρα δεν έχει εθνικότητα, ειδικά μιλώντας η σύγχρονη κινηματογραφική δραστηριότητα στην Ελλάδα είναι επιεικώς για τα σκουπίδια. Δε λέω δημιουργικότητα αλλά δραστηριότητα, γιατί σίγουρα υπάρχουν νέοι δημιουργοί με ιδέες και ταλέντο, που όμως δεν είχαν ποτέ την ευκαιρία να αναδειχθούν, λόγω των 10-15 αγοραφοβικών ψευτοκουλτουριάρηδων ή ευνοημένων, που είμαστε αναγκασμένοι να τρώμε στη μάπα τόσα χρόνια. Νομίζω ότι οι κινηματογραφικές μας κοτσάνες είναι αρκετά επανειλημμένες για να τις θεωρήσω σύμπτωση ανθρώπινης δημιουργικότητας αυτών που ήδη βρίσκονται στο χώρο.

      Είμαστε πολύ πίσω αλλά ακόμα κι όταν βγαίνουμε μπροστά, το κάνουμε κραυγαλέα και με αδέξιο τρόπο. Βλέπε Κυνόδοντας. Αν ένας φίλος από το εξωτερικό μου ζητούσε να του προτείνω πέντε σύγχρονες ελληνικές ταινίες για να δει, θα δυσκολευόμουν. Αυτή τη στιγμή βασικά μόνο μία μου έρχεται στο μυαλό για την οποία δε θα ντρεπόμουν, η πολίτικη κουζίνα. Μπορείς αν θέλεις να μου βρεις τις υπόλοιπες τέσσερις.

      Για να καταλάβεις πόσο εύκολα μπορούμε να καταστρέψουμε ακόμα και καλές ταινίες, θα σε πάω και αλλού, στην επιλογή των ηθοποιών. Δημιουργείς τον Ελ Γκρέκο και βάζεις τη Ματσούκα να υποκριθεί? Δημιουργείς τον Εργένη και βάζεις τον Τζώρτζογλου να παριστάνει πρωταγωνιστικά και μάλιστα δίπλα στην Καραμπέτη? Ζούμε στη μοναδική χώρα που θα μπορούσε να δει μια ηθοποιό στο πρόσωπο της Βάνας Μπάρμπα. Τι να λέμε. Στο εξωτερικό, πέρα από την Kristen Stewart, αυτην την επιμονή σε αισχρά ατάλαντους, δεν την έχω ξαναδεί.

      Δε νομίζω ότι το κοινό ανά τον κόσμο έχει το ίδιο επίπεδο (καθορίζεται από πολλούς παράγοντες για να είναι το ίδιο) ή την ίδια αισθητική, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δε διακατέχεται από ένα παγκοσμιοποιημένο μπε.

      Διαγραφή